Don't Mind

Josep-Maria Balanyà   Solo Piano

   1  Don‘t Mind 9:52

   2  Archaic Rubbers 5:57

   3  Celestial 5:41

   4  Soul Beaters 7:34

   5  Not So Soft Talk 9:12

   6  A Closer Furniture 9:45

   7  Minimal Chant 1:55

   8  Don‘t Slap, Slap 8:01


Total Running Time: 58:02

Composició: Josep-Maria Balanyà

A l'octubre de 2014, el pianista Josep-Maria Balanyà va emprar tres dies per a enregistrar material per al seu nou àlbum "Don't Mind". La nit del tercer dia va fer un concert, que també va ser enregistrat. Totes les sessions i el concert es van dur a terme a "Sendesaal", la meravellosa sala de concerts de Bremen (Alemanya), elogiada per Keith Jarrett.

De totes aquestes gravacions Josep-Maria Balanyà va triar vuit pistes per a aquest àlbum. La masterització es va fer a mitjan febrer 2015 per Renate Wolter-Seevers, que acaba de guanyar el premi Grammy.

Publicat l'1 de setembre de 2015

Enregistrament: Sendesaal Bremen, 14 al 16 d'octubre 2014

Producer Radio Bremen: Marita Emigholz

Coproduced by Peter Cronemeyer

Executive Producer: Josep-Maria Balanyà

Recording Producer and Editing: Renate Wolter-Seevers

Recording engineer: Klaus Schumann

Concertlight: Willi Klose

Cover photo © by Elena Márquez

Other photos © Josep-Maria Balanyà

Gràcies a:Gabriele Deakin, José-Luis Greco, Marita Emigholz, Renate Wolter-Seevers, Peter Cronemeyer, Willi Kloose, Charly Plinke.



Pianista, compositor, artista sonor, improvisador, investigador de sons, conferenciant. Aquests són només alguns dels papers que Josep-Maria Balanyà ha complert en els darrers decennis. En el seu nou àlbum, ‘Don’t mind’, el polifacètic català transporta l’oïent cap a emocionants, fascinants paisatges sonors, produïts exclusivament amb el seu piano de cua i els estris de percussió imaterials diversos amb els quals modifica el seu so.

 

L’amor de Balanyà pels experiments musicals li ve des que era nen. Nascut a Barcelona, va estudiar piano i va cantar al cor de l’església, temps en què es va dedicar a la investigació de la percussió amb objectes quotidians. “Ja llavors em va semblar fascinant l’examen de les qualitats tonals i les característiques de qualsevol cosa que tingués a mà”, recorda Balanyà. Ja fossin pots, coberts, somiers de llit, panells de metall o de fusta, res no es lliurava dels seus experiments.

 

El compositor, ara en els seus 60 anys, sempre ha conservat aquesta curiositat infantil. Això és especialment cert en la manera en què treballa amb el seu instrument principal. “El piano per mi és com un gran pati d’esbarjo, una gran joguina que exploro a fons”‚ diu Balanyà. Qualsevol que faci una ullada al seu web, s’adonarà rapidament que aquesta declaració l’ha de prendre literalment. Un videoclip el mostra treballant a sota del piano, com un mecànic de cotxes, percutint poderosament l’instrument amb unes baquetes. Els seus concerts són sempre performances en el veritable sentit de la paraula.

 

‘Don’t mind’ és el quart àlbum de Balanyà editat pel segell alemany Laika Records. El títol de l'àlbum pot ser considerat com una cordial invitació a deixar que les peces parlin lliurement a l'oient de ment oberta. Els que segueixen aquest consell es veuen recompensats amb paisatges sonors emocinants, diversos i únics. En la major part de les peces, Balanyà toca a la manera ortodoxa (teclejant el piano) i de vegades utilitza la seva veu com a suport -com a ‘Minimal chant’ o ‘Don’t slap, slap’. Malgrat tot, un especial interès seu és la música per a piano preparat o manipulat, on el català pot deixar volar la seva imaginació musical.

 

A ‘Archaic rubbers’ ha instal·lat petites peces de cautxú entre les 12 cordes greus del piano de cua, una preparació amb la qual obté un so misteriós, sord, de l'instrument, que recorda una marimba. A ‘Soul beaters’, amb uns pals de fusta de diverses longituds i diàmetres col·locats en posició vertical entre algunes cordes, Balanyà toca a l'interior de l'instrument. No només són notables els sons produïts; l'efecte en l'espectador és sorprenent. Durant tota la peça no es toca ni una tecla i sembla com si el piano sonés per art de màgia. Preguntat per com crea exactament aquests sons tan particulars, aquest compositor català, generalment tan xerraire, es mostra evasiu: "Em subscric a la filosofia dels il·lusionistes: fascina el teu públic amb el teu art, però conserva’n els trucs per a tu mateix".

 

El resultat és ‘Don’t mind’, produït en col·laboració amb Ràdio Bremen (Alemanya) en condicions òptimes: tres dies d’enregistrament a Bremen, en una famosa sala de radiodifusió, les propietats acústiques úniques de la qual han estat elogiades per la llegenda del jazz Keith Jarrett. Recent guanyadora d’un Grammy, Renate Wolter-Seevers és la responsable de les notables subtileses d’aquest enregistrament. Tot plegat, l'àlbum de Balanyà és una experiència auditiva de primera classe.

  

    Label: Laika-Records / Label Code 07577 208
    Genre: 208 Classic
    Format: CD, 08 Titel, 58:02 Minutes
    Catalogue no./UPC: 3510324.2 / 40 117 86 15 3244