ARCHIVE / September 2, 2023

Las Casas Colgadas,1966
© Fernando Nuño

LUDWIG MUSEUM - KOBLENZ - GERMANY
A PIANO AT THE EDGE OF THE ABYSS
Josep-Maria Balanyà, Solo Piano Performance

World premiere at the opening of the exhibition 1966: Spaniens Aufbruch. Ein Künstlermuseum der Zukunft at the Ludwigmuseum Koblenz (Germany).

September 2, 2023
17:00 / 5 pm
Esther-Bejarano-Str. 1, 56068 Koblenz, Germany

  • A Piano At The Edge Of The Abyss

    The solo piano composition “A Piano At The Edge Of The Abyss” is a new work by Josep-Maria Balanyà, commissioned by the Ludwig Museum Koblenz and the Fundación Juan March. It will have its world premiere at the opening of the exhibition 1966: Spaniens Aufbruch. Ein Künstlermuseum der Zukunft at the Ludwig Museum Koblenz (Germany).

    Born in Barcelona on July 25, 1949, the pianist, composer and multidisciplinary artist Josep-Maria Balanyà grew up in the Catalan capital. He lived there during the decades of the dominance of Spanish abstract informalism, and later on through the years of Spain’s transition to democracy.

    As a child, Balanyà spent a summer in Cuenca, home to the Museum of Spanish Abstract Art. There he experienced the unique atmosphere of that provincial city, including fairs and fiestas, priests and processions, bullfights, a memorable running of the bulls which saw the frightened animals break into a church, wine-drinking contests, river crab fishing, open-air cinema, and finally visits to the Enchanted City and, of course, the Hanging Houses. The museum, which Fernando Zóbel would go on to found in the latter complex, did not yet exist. However, these experiences remained marked in Balanyà’s memory and were later assimilated and distilled into his process of musical creation.

    Balanyà thus knows the city of the Spanish Museum of Abstract Art well. He is also deeply familiar with the work of the artists featured in this exhibition, particularly with the works of the Catalan artists.

    Description of the performance

    “A Piano At The Edge Of The Abyss,” a solo piano performance lasting about 45 minutes, will transform the works of the exhibition 1966: Spaniens Aufbruch. Ein Künstlermuseum der Zukunft into sound, showing that state of permanent risk inherent to avant-garde art. Balanyà’s solo piano work will reflect informal and abstract messages. His touch and his gestures before the instrument, together with risk and improvisation, make his music merge with the paintings and sculptures on display, and establish a dialogue between abstract art and our contemporary moment.

    The performance will bring you to the inner abyss of artists and human experience. If someone is at the edge of an abyss, they are about to enter a terrifying or threatening situation. Balanyà’s concert will be an energetic and deep ritual, not without a sense of humor, where the presence of that abyss will be deeply felt. In his composition, Balanyà will use orthodox piano and extended techniques.

    Composition, interpretation, scenography: Josep-Maria Balanyà

  • Un piano al borde del abismo

    La composición para piano solo “Un piano al borde del abismo” es una nueva obra de Josep-Maria Balanyà, encargada por la Fundación Juan March y el Ludwig Museum Koblenz. Tendrá su estreno mundial en la inauguración de la exposición 1966: Spaniens Aufbruch. Ein Künstlermuseum der Zukunft en el Ludwig Museum Koblenz (Alemania).

    Nacido en Barcelona el 25 de julio de 1949, el pianista, compositor y artista multidisciplinario Josep-Maria Balanyà creció en la capital catalana. Vivió allí durante las décadas de dominio del informalismo abstracto español, y más tarde durante los años de la transición española a la democracia.

    De niño, Balanyà pasó un verano en Cuenca, sede del Museo de Arte Abstracto Español. Allí vivió el ambiente único de esa ciudad provinciana, entre ferias y fiestas, curas y procesiones, corridas de toros, un memorable encierro en el que los animales asustados irrumpieron en una iglesia, concursos de bebedores de vino, pesca de cangrejos de río, paseos al aire libre cine, y finalmente visitas a la Ciudad Encantada y, por supuesto, a las Casas Colgadas. El museo, que Fernando Zóbel fundaría en este último conjunto, aún no existía. Sin embargo, estas experiencias quedaron marcadas en la memoria de Balanyà y luego fueron asimiladas y destiladas en su proceso de creación musical.

    Balanyà conoce así bien la ciudad del Museo Español de Arte Abstracto. También está profundamente familiarizado con el trabajo de los artistas que aparecen en esta exposición, en particular con las obras de los artistas catalanes.

    Descripción de la performance

    “Un piano al borde del abismo”, una interpretación de piano solo de unos 45 minutos de duración, transformará en sonido las obras de la exposición 1966: Spaniens Aufbruch. Ein Künstlermuseum der Zukunft, mostrando ese estado de riesgo permanente propio del arte de vanguardia. El trabajo para piano solo de Balanyà reflejará mensajes informales y abstractos. Su toque y sus gestos ante el instrumento, junto con el riesgo y la improvisación, hacen que su música se fusione con las pinturas y esculturas expuestas, y establezca un diálogo entre el arte abstracto y nuestro momento contemporáneo.

    La actuación te llevará al abismo interior de los artistas y la experiencia humana. Si alguien está al borde de un abismo, está a punto de entrar en una situación aterradora o amenazante. El concierto de Balanyà será un ritual enérgico y profundo, no exento de sentido del humor, donde se percibirá profundamente la presencia de ese abismo. En su composición, Balanyà utilizará el piano con técnicas ortodoxas y técnicas extendidas.

    Composición, interpretación, escenografía: Josep-Maria Balanyà

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Josep-Maria Balanyà